סרטוני מנפלאות המוח לנפלאות האדם 2017-10-26T16:18:30+00:00

ללמוד לנגן ביחד: הורים ומטפלים ככווננים של התזמורת המוחית

השנים הראשונות לחיים הן שנים רגישות במיוחד מבחינה מוחית. בשנים הללו להורים ומטפלים יש תפקיד קריטי בהכוונה של התפתחות המוח. באמצעות אינטראקציות עם הילד ותיווך סביבת הגירויים אליה הוא נחשף הם מאפשרים לצוותים מוחיים לעבוד ביחד בצורה מתואמת ולהתפתח ל״תזמורת מוחית״ מאומנת היטב. היעדר טיפול הורי בשנים החשובות הללו יכול לפגוע בהתפתחות המוח פגיעה ארוכת טווח שתלווה את הילד לאורך כל חייו. אם כך, מהם השינויים המוחיים שמתרחשים בסביבות התפתחותיות טובות יותר וטובות פחות ומיהו ההורה הטוב מבחינה מוחית? על שאלות אלו ואחרות נענה בסרטון זה.

ההשפעה של סטרס על התפתחות המוח

תגובת הסטרס שנשלטת על-ידי אזורי מוח כמו ההיפותלמוס ובלוטת יתרת המוח חשובה להישרדותנו אבל יכולה גם לגרום נזקים אם היא לא מווסתת כראוי. בסרטון זה נראה כי סטרס לא משפיע עלינו רק כאנשים בוגרים: חשיפה לסטרס במהלך העוברות או הינקות יכולה להשפיע על התפתחות המוח של ילדים. כמו כן נראה כי כמו בכל תופעה הנוגעת למוח, התמונה מורכבת משום שסטרס יכול לפגוע בהתפתחות מוחית או לתמוך בה, לפי הסיטואציה. כמו כן נשאל האם ואילו כלים אנו יכולים לתת לילדים שלנו על מנת שיוכלו להתמודד עם סטרס בצורה טובה.

כשפוגשים דב ביער – על התמודדות עם מצבי לחץ

עבודה, ילדים, לימודים, מבחנים, משכנתא, אוברדראפט, לחץ! אם זה נשמע לכם מוכר, אתם לא לבד. אורח החיים המודרני גורם לרבים מאיתנו לחיות במצב של סטרס כרוני. הצטרפו לחוקרת המוח ד"ר נועה אלבלדה בסרטון שעוסק בציר חשוב המחבר בין המוח לבלוטת האדרנל ומתניע את תגובת הסטרס הגופנית: ציר ה-HPA. בסרטון נבין מה מפעיל ציר זה, כיצד הוא עובד ומה השפעותיו הגופניות. כמו כן נדבר על חשיבותו להישרדות שלנו ועל השפעותיו השליליות כשהוא יוצא מכלל שליטה.

המוח בדיאלוג עם הגוף – על המערכת ההורמונלית

דפיקות לב, פיק ברכיים, פרפרים בבטן. מה קורה לנו כשאנו נתקלים בגירויים מפחידים ואיך זה קשור למוח? הצטרפו לחוקרת המוח ד"ר נועה אלבלדה בסרטון שעוסק במערכת שמאפשרת דיאלוג בין המוח לגוף: המערכת ההורמונלית. בסרטון נבין מהם הורמונים, כיצד הם עובדים וכיצד הם מאפשרים למוח לייצר תגובות גופניות ורגשיות שמאפשרות לנו להגיב בצורה הולמת לגירויים בעולם. כמו כן נשאל למה חיוני לבדוק את תפקודה של המערכת ההורמונלית כשמטפלים באנשים עם בעיות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות.

תקשורת מוחית – הכל מתחיל בסינפסה

הצטרפו לחוקרת המוח ד"ר נועה אלבלדה בצלילה אל מעמקי המוח והיכרות עם הכוכב שלו: תא העצב – הנוירון. מה הופך נוירונים לתאים מיוחדים? כיצד הם מדברים זה עם זה? כיצד בעיות ברמת הנוירון והסינפסה קשורות למחלות פסיכיאטריות והאם לטיפולים פסיכולוגיים יש השפעה על הרשת המוחית? על שאלות אלו ואחרות נענה בסרטון זה ונשאל כיצד מבנה הרשת המוחית קשור לאינדיבידואליות ולתחושת הרצון החופשי של כל אחד ואחת מאיתנו.

התפתחות המוח, חלק ב: ההתכווננות לעולם – מילדות לבגרות

בעבר האמינו כי תהליכי התפתחות המוח מסתיימים זמן קצר לאחר הלידה. היום אנו יודעים כי המוח שלנו מסיים את תהליך ההתפתחות שלו רק סביב גיל 20 וממשיך להשתנות לאורך כל החיים. מהם השינויים שעובר המוח לאחר הלידה ולאורך כל החיים? מדוע גיל ההתבגרות הוא תקופה קריטית בהתפתחות המוח שמועדת להתפרצות של מחלות פסיכיאטריות? איזו סביבה מעודדת התפתחות מוחית אופטימלית לאחר הלידה ובגיל ההתבגרות? הצטרפו לחוקרת המוח ד"ר נועה אלבלדה למערכה השניה בהצגה המופלאה ביקום – התפתחות המוח לאחר הלידה ולאורך החיים.

התפתחות המוח, חלק א: ההצגה המופלאה בעולם – המוח העוברי

כיצד משילוב של זרעון וביצית נוצר איבר מורכב כמו המוח שמורכב ממיליארדי תאי עצב? מהם השלבים שהוא עובר במהלך תשעת חודשי העוברות? כיצד נבנית הרשת המוחית בזמן זה ולמה חשוב שנוירונים ימצאו לעצמם "שידוך"? האם לכל אחד מאיתנו יש מבנה מוח יחיד וייחודי שאחראי לאינדיבידואליות שלנו? הצטרפו לחוקרת המוח ד"ר נועה אלבלדה למערכה הראשונה בהצגה המופלאה ביקום – התפתחות המוח העוברי.

צוותי הקשב במוח

אילו צוותים מוחיים אחראים ליכולת שלנו להתרכז ולמקד את הקשב שלנו? כיצד רמת עוררות משפיעה על יכולות קשב? כיצד המוח מאתר גירויים בסביבה שיש להפנות אליהם קשב ומה מאפשר לנו להתרכז בגירוי מסויים ולהתעלם מגירויים אחרים? הצטרפו לחוקרת המוח ד"ר נאוה לויט בן-נון שעונה על שאלות אלו ואחרות לגבי מערכות הקשב המוחיות שלנו ומסבירה כיצד החיים בעולם טכנולוגי ועתיר גירויים משפיעים על יכולות ניהול הקשב שלנו.

רשתות מוחיות – השלם עולה על סך חלקיו

המוח שלנו אחראי לכל מי ומה שאנחנו, החל מהרצונות והזכרונות שלנו וכלה באישיות ובהתנהגות שלנו. הצטרפו לחוקרת המוח ד"ר נאוה לויט בן-נון שמסבירה על הרשת המוחית המורכבת להפליא ולימדו מדוע לא ניתן להפריד בין רגשות להתנהגות רציונלית, בין תנועה לחשיבה ובין יציבות גופנית ליציבות נפשית ומה המשמעות של ידע זה לתפקוד היומיומי שלנו.