הרצאות של חוקרי מרכז סגול בעברית 2019-09-18T15:58:10+03:00

שלוש המהפכות שמשנות את עתיד החינוך

כיצד מאזנים את התזמורת המוחית בעידן של חשיפה מרובה למסכי מחשב, טאבלט וטלפונים סלולריים? אנחנו מתקדמים לעידן שבו המחשבים יעשו הרבה דברים טוב מאתנו, אבל הם אף פעם לא יהיו טובים מאתנו בליצור קשר, אמפתיה ואושר. כדי לשלוט בטכנולוגיה ובשביל שהיא לא תשלוט בנו, צריך לפתח "שרירים מוחיים"ֿ ולשדרג את מערכת ההפעלה שלנו. ד״ר נאוה לויט בן-נון מסבירה איך אפשר לעשות את זה. ההרצאה הוקלטה עבור מגזין השפעה 10, ״חינוך במציאות משתנה״, של אגף מו״פ, ניסויים ויוזמות, משרד החינוך.

מה יודעים על השפעת מסכים על המוח?

ד״ר נאוה לויט בן נון סוקרת את הידע העדכני לגבי השפעת שימוש במסכים על המוח בהרצאה שניתנה במסגרת יום העיון ״תנו לגדול על שקט״ שנערך בינואר 2019 במרכז הבינתחומי הרצליה.

הבסיס המוחי של רגשות

בהרצאה זו שניתנה במסגרת הקורס ״נוירופדגוגיה״ במכללת אחוה בינואר 2019 מציגה ד״ר נועה אלבלדה תובנות שנצברו בעשורים האחרונים לגבי הבסיס המוחי של רגשות. אם פעם טענו שתהליכים רגשיים מפריעים לתהליכים קוגניטיביים, הרי שהיום אנו מבינים שיש קשר הדוק בין שני התחומים. למעשה, אזורי מוח רבים שנחשבו לאזורים רגשיים חיוניים לתפקוד קוגניטיבי וההיפך וקשה לעשות הפרדה ברורה ברמה התפקודית והמבנית בין אזורי רגש לאזורי קוגניציה במוח. מאחר ותהליכים רגשיים וקוגניטיביים תומכים אלו באלו, ההבנה לגבי האופן בו התהליכים הללו מתרחשים ביחד חשובה מאוד להבנת התפקוד האנושי, במיוחד לאנשי חינוך והוראה, שהרי היא עשויה לעזור לנו להבין איך משלבים בכיתה קוגניציה ורגש ליצירת חווית למידה עמוקה ומשמעותית.

מיינדפולנס וחינוך – איך מיינדפולנס עובד ולמה הוא חשוב בבית ספר?

בהרצאה זו, שניתנה במסגרת הקורס ״מבוא למיינדפולנס בחינוך – תוכניות התערבות ומחקר״ של ד״ר אביבה ברקוביץ׳ – אוחנה באוניברסיטת חיפה, מסביר עמוס אבישר, מנהל הפעילות בקהילה במכון מודע למיינדפולנס מדע וחברה, את מנגנוני הפעולה הבסיסיים של מיינדפולנס, איך מיינדפולנס עוזר לנו לחיות חיים מלאים, שלווים ומודעים יותר, ולמה זה רלוונטי מאד למערכת החינוך, עכשיו יותר מתמיד.

תפיסת העצמי באוטיזם: מסע בין נרטיבים אישיים, מוח ותרבות

הרצאתה של ד״ר רחל שלומית ברזיס שניתנה במסגרת סמינר עיוני במרכז לאוטיזם באוניברסיטה העברית בירושלים במאי 2017. בשנים האחרונות מתחילה להתבהר התובנה כי לאנשים עם אוטיזם אין רק קושי בהבנת האחר, אלא שאולי באופן בסיסי יותר, יש להם קושי להבין את עצמם. בהרצאה זו ד״ר ברזיס סוקרת כמה ממחקריה בתחום, החל מייצוגי העצמי במוח וכלה במחקרים בין-תרבותיים על תפיסת העצמי בקרב אנשים עם אוטיזם בהודו ובארה"ב.

המוח המרגיש והקשוב

הרצאתה של ד״ר נועה אלבלדה שניתנה במסגרת כנס משרד החינוך ״100% משמעות בלמידה״ שנערך בשנת 2016. ההרצאה עוסקת בנושא המוח הפלסטי וגמישות מחשבתית בקרב ילדים וכן בשאלה איך אפשר לנצל את הידע שיש לנו על מבנה ותפקוד המוח בשביל לייצר חוויות משמעויות וחיוביות בכיתה, גם לתלמידים וגם למורים.

מנפלאות המוח – גמישות מוחית כמנוע לשינוי

הרצאתה של ד״ר נועה אלבלדה שניתנה במסגרת כנס המכללה האקדמית הרצוג ורשת אמי״ת "יש עניין שהכול יתהפך לטובה – התמודדות עם לקויות למידה וילדים בעלי צרכים מיוחדים – מבט אקדמי ויישומי״ שנערך בשנת 2016. ההרצאה עוסקת בשאלה כיצד ניתן לנצל תהליכים של פלסטיות מוחית כמנוע לשינוי וצמיחה בקרב ילדים בעלי צרכים מיוחדים.

המוח המתפתח בעידן התקשוב – תמרורי אזהרה

הרצאתה של ד"ר נאוה לויט בן-נון במסגרת הכנס השנתי לתקשוב בחינוך ובהוראה של מכון מופ"ת בשנת 2012. ההרצאה עוסקת בהשפעת העולם הטכנולוגי מהיר הקצב ועתיר הגירויים על תפקודים מוחיים כגון קשב וריכוז, רגשות, תפקוד חברתי ועוד. פלייליסט הכולל את כל חלקי ההרצאה תמצאו כאן.

כשהנזיר והמדען נפגשים במדיטציה

ד"ר נאוה לויט בן-נון מציגה ממצאים מתחום חקר המוח שמראים שבאמצעות טכניקות פשוטות של אימון מוחי כמו מדיטצית מיינדפולנס אנו יכולים לשפר את היכולות והביצועים הקוגנטיביים שלנו ולהיות מאושרים יותר. ההרצאה ניתנה במסגרת סדרת רעיונות של ynet.

האם סביבת הגידול של ילדי המאה ה-21 מטפחת עמידות מוחית? הרהורים מחזית חקר המוח

הרצאתה של ד"ר נאוה לויט בן נון בכנס "מהפכת המוח: הטכנולוגיה והמוח האנושי". הכנס נערך במסגרת סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון בשיתוף בית ספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב, בשנת 2014.